P39: Lovke farmacevtskih gigantov segajo v sam vrh organov odločanja

Piše Domen Gorenšek

Povezava do originalne objave – LOVKE FARMACEVTSKIH GIGANTOV SEGAJO V SAM VRH ORGANOV ODLOČANJA – Platforma 39 (p39.si)


V začetku meseca septembra je direktorica pri ameriškem Centru za nadzor in preprečevanje bolezni (CDC) Rochelle P. Walensky potrdila priporočilo Svetovalnega odbora za cepljenje (ACIP), ki deluje pri tem istem centru. Sporočilo direktorice CDC glede posodobljenih poživitvenih bivalentnih »cepiv« zoper COVID-19 podjetij Pfizer-BioNTech in Moderna se je glasilo: »To priporočilo sledi celoviti znanstveni oceni in temeljiti znanstveni razpravi, če se lahko cepite, ne obstaja več neprimeren čas za cepljenje s temi poživitvenimi odmerki zoper COVID-19, zato vas k temu dejanju močno spodbujam.”

Dr. Paul Offit, direktor izobraževalnega centra za cepljenje v pediatrični bolnišnici v Philadelphiji, je takšno odločitev javno kritiziral. Za časopis Wall Street Journal je dejal, da »CDC s pretiranim akviziterstvom novega bivalentnega cepiva ogroža zaupanje javnosti«Ameriška agencija za hrano in zdravila (FDA) je podobno kot Evropska komisija to »cepivo« pogojno odobrila brez kakršnekoli predhodno izvedene faze kliničnega testiranja. Za to bivalentno »cepivo« se tako kar na splošni populaciji izvaja klinično testiranje prve faze tega pripravka, kar je v nasprotju z vsemi etičnimi in pravno zavezujočimi normami, vključno z Oviedsko konvencijo in Helsinško deklaracijo, ki zavezuje zdravstvene delavce.

Del farmacevtske industrije pa je bil glede pravilnosti odločitve CDC najverjetneje manj v dvomu, saj sta Pfizer in Moderna že po uvedbi prvotnega »cepiva« zoper COVID-19 beležila izjemno prodajo brez primere in dobičke, od katerih se človeku zvrti.

Za takšen uspeh podjetij, ki imata lovke tudi v samem CDC, pa je zaslužno eno najmočnejših podjetij za odnose z javnostmi, agencija Weber Shandwick. Ta agencija je sicer že v času pred pandemijo COVID-19 zastopala podjetje Pfizer, leta 2020, torej v obdobju pandemije, pa je začela poslovati še s podjetjem Moderna, kateremu prav tako zagotavlja strokovno podporo pri odnosih z javnostmi. To, da ima neka močna multinacionalka svoje oglaševalsko podjetje, ni nič nenavadnega, kaj šele nezakonitega. Nekaj povsem drugega pa so nenavadne prakse (so)delovanja farmacevtskih podjetij s tem podjetjem za odnose z javnostmi in prepletanje javnih ter zasebnih interesov.

ZGODOVINA PODJETJA WEBER SHANDWICK

Podjetje  Weber Shandwick je bilo ustanovljeno pred skoraj dvajsetimi leti, povezuje pa se s kar nekaj aferami, povezanimi s farmacevtskimi družbami. Tako je na primer leta 2006 več britanskih medijev poročalo o vseevropski kampanji za boj proti raku, imenovani Cancer United. Kampanja je sicer na prvi pogled izgledala altruistično. V dobro ljudi, bolnikov. No, kmalu se je izkazalo, da je kampanjo financiral kar sam farmacevtski gigant Rocheproizvajalec treh zdravil proti raku, podjetje pa je ustanovilo organizacijo “Cancer United” kot krinko za tega farmacevtskega velikana.

Ko je postalo jasno financiranje organizacije »Cancer United«, so se tako politika kot združenja bolnikov distancirali od te organizacije, ki je bila kasneje deležna posmeha. Takrat je bila s strani organizacije Corporate Europe Observatory prav PR agencija Weber-Shandwick tudi ena izmed petih nominirancev za nagrado “Najslabšega lobista v EU”Gre za nagrado, ki jo prejme lobist, ki se pri zavajanju in sprenevedanju še posebej potrudi.

KOLIZIJA INTERESOV

Način poslovanja in »mreženje« javnega zdravja s kapitalskimi interesi zasebnega kapitala farmacevtskih družb Pfizer in Moderna z izdatno pomočjo podjetja Weber Shandwick kaj kmalu postane skrajno nenavaden.

Podjetje Weber Shandwick, ki zastopa zasebni farmacevtski korporaciji Pfizer in Moderna, je namreč hkrati tudi močno poslovno vpeto v Nacionalni center za cepljenje in respiratorne bolezni (NCIRD), ki deluje pod okriljem javne agencije CDC in katerega naloga je izvajanje programov cepljenja ter nadzor nad delom Svetovalnega odbora za cepljenje (ACIP).

Po podatkih Medical Marketing and Media je podjetje Weber Shandwick septembra 2020, torej v prvem letu pandemije COVID, sklenilo pogodbo s Centrom za nadzor in preprečevanje bolezni (CDC), in sicer v potencialni vrednosti skoraj 50 milijonov dolarjev. Predmet pogodbe naj bi bila podpora Nacionalnemu centru za cepljenje in respiratorne bolezni CDC. Prvo leto pogodbenega razmerja se je izteklo 21. septembra 2021, vendar pa pogodba določa možnost podaljšanja še za štiri leta, in sicer do konca septembra 2025. Kot je razvidno iz ameriške zvezne baze podatkov o javnih naročilih, bo Weber Shandwick poleg zagotovo donosnih pogodb z zasebnima korporacijama Pfeizer in Moderna ter drugimi farmacevtskimi podjetji zaslužil še dodatnih 49,9 milijona dolarjev javnih sredstev ameriških davkoplačevalcev.

 “Zelo sem navdušena, da danes začenjam novo vlogo.“ Tako se je pred enajstimi meseci na LinkedIn profilu glasilo sporočilo zaposlene pri podjetju Weber Shandwick. “Pridružujem se podjetju Weber Shandwick kot direktorica za stike s strankami, v okviru katere bom podpirala pogodbo, ki jo dobro poznam, še iz časa delovanja pri NCIRD CDC!” Za katero pogodbo gre, lahko bralci sami ocenijo. “Dobrodošla nazaj v ekipi!” se je odzvala druga zaposlena v podjetju Weber Shandwick.

Zaposlena v podjetju Weber Shandwick je pozneje na Twitterju podprla panel, ki ga je za podjetje organizirala Moderna. “Glasujte za prispevek mojega #klienta Moderna na SXSW 2023: ‘COVID, opičje ošpice, bolezen X, kaj je naslednje?’” No, konferenca se bo naslednje leto odvila. Na njej pa bodo med drugim sodelovali Hamilton Bennett, višji direktor za dostop do cepiv in partnerstva pri podjetju Moderna, polkovnik Matt Hepburn iz Urada za znanost, tehnologijo in politiko Bele hiše, razpravljalo pa se bo predvsem o javno-zasebnih partnerstvih, ki spreminjajo našo sposobnost preprečevanja, odkrivanja in hitrega odzivanja na pandemije, ter o vlogi platformnih tehnologij, kot je mRNA.

Po podatkih NCIRD naj bi poslovno sodelovanje CDC-ja in PR agencije Weber Shandwick zajemalo osveščanje ljudi o pomembnosti »cepljenja«, obveščanje o tveganjih in priporočenih ukrepih ob izbruhih bolezni ter posredovanje priporočil za cepljenje zdravstvenim delavcem. Druge zadolžitve te PR agencije vključujejo še ustvarjanje idej za medijske zgodbe, razširjanje člankov in navezovanje stikov z novinarji, mediji in znanimi osebnostmi iz zabavne industrije. Weber Shandwick naj bi skrbel tudi za plačljivo plasiranje novic v digitalne medije ter razvil in izvajal komunikacijski načrt, namenjen ponudnikom zdravstvenih storitev. Agencija naj bi hkrati razvijala tudi usklajeno komunikacijo za odzivanje na izbruh bolezni in komunikacijo v izrednih razmerah, ki zajema celo komunikacijo v tujih jezikih.

Eno najmočnejših lobističnih podjetij na svetu oziroma podjetje za odnose z javnostmi, katerega stranki sta med drugimi farmacevtska giganta Pfizer in Moderna, v času pandemije COVID-19 brez pomisleka vstopi še v pogodbeno razmerje s CDC kot vodilno nacionalno organizacijo, ki temelji na znanosti in podatkih ter varuje zdravje ljudi. Tako imajo vsaj zapisano na njihovi uradni strani, kot blagovno znamko pa ima ta agencija registrirano besedno zvezo »Reševanje življenj, zaščita ljudi TM«. Je to res neodvisna agencija, ki temelji na znanosti in podatkih ter varuje zdravje ljudi? Presodite sami …

NEKATERI GLASNO OPOZARJAJO NA NEDOPUSTEN KONFLIKT INTERESOV

Dr. Martin Kulldorf, profesor medicine na Harvardu, ki je dve desetletji sodeloval s CDC in pomagal razviti njegov sistem ocenjevanja varnosti cepiv, je dejal: “Skrb vzbujajoče je, da CDC-ju podporo zagotavlja ista agencija za odnose z javnostmi, ki dela za proizvajalce cepiv. Da bi zagotovili zaupanje javnosti, mora CDC zagotavljati točne, znanstveno utemeljene dokaze o cepivih,” je še dejal Kulldorf in zaključil: “Tega jim ni uspelo storiti.” Sredi pandemije COVID-19 je CDC z dr. Kulldorfom prekinil večdesetletno sodelovanje.

»To, da je CDC sklenil pogodbo z družbo Weber Shandwick, ker je vedel, da ta družba dela tudi za družbi Moderna in Pfizer, je neodgovorno,« je po e-pošti sporočil Craig Holman iz organizacije Public Citizen in dodal, da se »upravičeno zastavlja vprašanje, čigave interese bo podjetje Weber Shandwick postavilo na prvo mesto – svoje stranke iz zasebnega sektorja ali interese javnosti v NCIRD.«

Tiskovni predstavnik senatorja Randa Paula (R-KY) je prav tako javno izrazil ogorčenje: “To, da je CDC sklenil pogodbo z istim podjetjem za odnose z javnostmi, ki zastopa proizvajalce cepiva COVID-19, vzbuja resno zaskrbljenost,” je zapisal in dodal, da je senator zveznim uradnikom večkrat zastavil vprašanje o morebitnih navzkrižjih interesov v zvezi s priporočili CDC glede »cepiv« COVID-19. »Američani si zaslužijo preglednost, zato bo naš odbor naslednje leto temeljito preiskal vsa navzkrižja interesov«, je še dodal senatorjev tiskovni predstavnik.

Po novembrskih vmesnih volitvah (midterm elections) bo namreč republikanski senator iz Kentuckyja Rand Paul prevzel vodenje senatnega odbora HELP, ki nadzoruje delo CDC.

error: Opozorilo: Vsebina je zaščitena !!
Deli s prijateljem